Vorige Volgende

Techniekmiddag Zwaartekracht

— 24 mei 2023

De vierde techniekmiddag van dit schooljaar op IKC ’t Kraaienest stond in het teken van ‘Zwaartekracht’. Dinsdagmiddag 23 mei werden allerlei proefjes uitgevoerd door onze leerlingen in gemengde groepjes van groep 3 t/m 8.

Wat gebeurt er bijvoorbeeld met een druppel inkt die je in een glas water laat vallen? De inktdruppel valt naar beneden door de zwaartekracht. Als de inktdruppel tegen het water botst, dan valt hij uit elkaar en ontstaan er kleinere inktdruppels. De inktdruppels maken slierten als ze naar beneden gaan. De slierten bewegen door de stroming van het water. De inkt verspreidt zich langzaam door het water.

Hoe kan het dat de knikkers op een handdoek niet wegrollen van de tafel? De handdoek werkt de zwaartekracht tegen en houden dus de knikkers tegen die anders weg zouden rollen. Deze tegenwerkende kracht noemen we wrijving.

Hoe kan een steel op twee vingers in evenwicht worden gehouden? De stok is in evenwicht als de lengte keer het gewicht aan de ene kant even groot is als aan de andere kant. Lengte keer gewicht wordt in de natuurkunde moment genoemd.

Er is deze middag weer veel ontdekt!